СУДОВИЙ ЗАХИСТ ВИБОРЧИХ ПРАВ
5 вересня 2015 року, в Україні розпочався виборчий процес чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, які відбудуться 25 жовтня 2015 року. Відповідну постанову № 209 від 29 серпня 2015 року ухвалила Центральна виборча комісія.
У законодавстві виборчому процесу приділяється значна увага. Він чітко врегульований правовими нормами і являє собою сукупність рішень та дій уповноважених органів, організацій, окремих громадян, їх колективів і груп з підготовки та проведення виборів.
Судовий захист виборчих прав є головною демократичною гарантією виборів. У країнах з перехідною демократією Центральної та Східної Європи, починаючи з 1990 року, сформовано основні принципи правової держави, необхідною умовою якої є судовий захист політичних свобод перед виконавчою владою, а також захист свободи особистості стосовно посадових чи службових осіб, політичних партій, що чинять правопорушення. Суд є кінцевою гарантією демократичного проведення виборів і того, щоб закон був рівний для всіх, оскільки судовий захист виборчих прав є гарантією легітимності самих виборів. Щодо особливостей судового провадження у справах, пов’язаних із захистом виборчих прав, то вони визначені статтями 172-179 Кодексу адміністративного судочинства України та окремими нормами Закону України «Про місцеві вибори».
Згідно з частиною 12 статті 97 Закону України «Про місцеві вибори» суди організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом і розгляд позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у строки та у спосіб, установлені Законом.
Відтак для належного прийому позовних заяв та інших документів у виборчих справах для працівників Рахівського районного суду Закарпатської області з 05 вересня, тобто з початку виборчого процесу встановлено особливий режим роботи в позаробочий час, вихідні та святкові дні, а також напередодні дня виборів та в день виборів, з метою організаційного забезпечення, підготовки та розгляду адміністративних справ, пов’язаних з виборчим процесом.
У відповідності до ст.172 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій мають суб’єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії). Беручи до уваги, що на сьогоднішній день розпочато виборчий процес чергових виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних та міських голів, то враховуючи положення ст. 12 Закону України «Про місцеві вибори», суб’єктами виборчого процесу є насамперед виборець, Центральна виборча комісія, виборчі комісії, кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах, офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб’єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом. Рішення, дії чи бездіяльність обласної, районної, міської, районної у місті виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, а також членів цих комісій підлягають оскарженню до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії. Всі інші рішення, дії чи бездіяльність вказаних виборчих комісій, членів цих комісій оскаржуються до місцевого загального суду, як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії обмежено строком (ч.ч. 6,7 ст. 172 Кодексу адміністративного судочинства України), - це п’ять днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування може бути подано не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування. Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці може бути подано у дводенних строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Усі інші рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій або їх членів (тобто, не пов’язані з підготовкою та проведенням виборів), а також рішення, дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій, членів цих комісій, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду (тобто до відповідного районного, міського, міськрайонного, районного у місті суду) за місцезнаходженням відповідача.
Наступною категорією справ, пов’язаних з виборчим процесом, та не менш важливим є судовий захист прав у даній категорії є право на уточнення списку виборців. Так, з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку виборців себе особисто або інших осіб має право громадянин України, який досяг на день їх проведення вісімнадцяти років, належать до відповідної територіальної громади та проживає в межах відповідного виборчого округу. Позовна заява про уточнення списку виборців подається до місцевого загального суду, як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії. Позовна заява у даній категорії справ, логічно, законом обмежена строком подання такої до суду, - не пізніш як за два дні до початку голосування.
Рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів оскаржуються до Вищого адміністративного суду України, а всі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, її члена, а також партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, та їх довірених осіб - до Київського апеляційного адміністративного суду.
Виборець може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто. Позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням. Позовна заява щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум, подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за їхнім місцезнаходженням.
Що стосується оскарження дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб, подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена.
Слід наголосити, що стосовно справ виборчої категорії встановлено скорочені строки розгляду. За загальним правилом суд має їх розглянути у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні ж справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування. Тобто суд зобов’язаний вирішити справу у найкоротший строк, іноді за лічені години та незалежно від часу доби.
Такі ж самі скорочені строки передбачені для оскарження судових рішень з приводу вирішення вищезазначених питань. Апеляційна скарга має бути подана у дводенний строк з дня проголошення рішення, а якщо воно ухвалене до дня голосування - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Існують також певні обмеження щодо строків подання позову. Зокрема, Кодексом адміністративного судочинства України визначено, що позовні заяви щодо виборчих спорів можуть бути подані до суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування. Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, її членів, які мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Слід зауважити, що недотримання цих строків матиме наслідком залишення позовної зави без розгляду.
Керівник апарату
Рахівського районного суду Закарпатської області Наталія Копелюк