Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Інформація
щодо порядку і підстав звернення громадян до суду при реалізації ними виборчих прав
Указом Президента України від 27 серпня 2014 року №690/2014 на 26 жовтня 2014 року призначено позачергові вибори до Верховної Ради України.
Виборчий процес позачергових виборів депутатів розпочався з дня, наступного після дня опублікування Указу Президента України, який відповідно до частини 7 статті 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» завершується офіційним оприлюдненням Центральною виборчою комісією результатів виборів депутатів.
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом, підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Особливості провадження у справах, пов’язаних з виборчих процесом, визначені статтями 172-179 КАС України.
Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні наступні категорії справ, що виникають з виборчого процесу:
- адміністративних справ щодо уточнення списку виборців (за місцезнаходженням відповідної комісії (ч.2 ст.173 КАС України));
- щодо оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори (за їхнім місцезнаходженням (ч.3 ст.174 КАС України)).
Громадянин, який має право голосу у відповідних виборах (виборець), є суб’єктом звернення до суду з адміністративним позовом щодо:
1) оскарження:
- рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цієї комісії (ч.2 ст.172 КАС України);
- рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб (ч.2 ст.174 КАС України);
- дії чи бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори (ч.2 ст.175 КАС України);
2) уточнення списків виборців (ст.173 КАС України).
Необхідною умовою наявності у виборця права оскаржити рішення, дії чи бездіяльності вказаних суб’єктів оскарження, є порушення цими рішеннями, діями чи бездіяльністю виборчих прав позивача особисто (крім заяв про уточнення списків виборців).
Рішення, дії або бездіяльність ЦВК щодо встановлення нею результатів виборів оскаржуються до Вищого адміністративного суду України. Усі інші рішення, дії або бездіяльність ЦВК, члена цієї комісії оскаржуються до Київського апеляційного адміністративного суду (ч.3 ст.172 КАС України).
Згідно з частинами 6-8 ст. 172 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду також у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Суд вирішує зазначені адміністративні справи у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви (ч.11 ст.172 КАС України).
Позовна заява щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням (ч.3 ст.174 КАС України).
Відповідно до статті 173 КАС України, право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах.
Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд за місцем знаходження відповідної комісії.
Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування.
Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, - невідкладно.
Постанови адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.
Незалежно від назви звернення до адміністративного суду судом будуть прийматися як позовна заява так і скарга за умови їх відповідності з ст.106 КАС України.
Судові рішення, ухвалені за наслідками розгляду виборчих справ, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, – не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Суд апеляційної інстанції розглядає справу у дводенний строк після закінчення строку апеляційного оскарження з повідомленням осіб, які беруть участь у справі.
Апеляційна скарга стосовно судового рішення, що було ухвалене до дня голосування, розглядається не пізніше ніж за дві години до початку голосування.
Суд апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду не може повертати справу на новий розгляд. Судове рішення суду апеляційної інстанції є остаточним.
Рішення Вищого адміністративного суду України щодо скарги на результати виборів є остаточним і не підлягає перегляду в апеляційному чи касаційному порядку.
Керівник апарату
Рахівського районного суду Копелюк Н.Ю.