Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Аналіз забезпечення доступності
Рахівського районного суду Закарпатської області до правосуддя
для осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення
Рухаючись в напрямку стандартів і норм Європейського Союзу, необхідно забезпечити можливість кожній людині відчувати себе повноцінним членом суспільства та сповна користуватися соціальною інфраструктурою.
Так, підписання Україною 24 вересня 2008 року Конвенції ООН про права інвалідів зобов’язує суспільство створювати належні умови щодо забезпечення прав та високого рівня стандартів життя для всіх соціально вразливих верств населення.
Конвенція не лише уточнює, що держави не повинні використовувати дискримінацію відносно осіб з інвалідністю, в ній, а також викладається ряд заходів, які держави повинні прийняти для створення сприятливих умов з тим, щоб особи з обмеженими можливостями могли користуватися реальною рівністю в суспільстві.
Наприклад, Конвенція вимагає від держав приймати заходи для забезпечення доступу до інформаційно-комунікаційних технологій, підвищення інформованості, сприяння доступу до правосуддя, забезпечення особистої мобільності, тощо.
Конвенція визначає загальні і конкретні зобов’язання держав-учасників відносно прав осіб з інвалідністю. З точки зору загальних зобо’язань, держави повинні :
прийняти законодавчі і адміністративні заходи, направлені на заохочення прав інвалідів;
приймати законодавчі і інші заходи для ліквідації дискримінації;
зупинити будь-яку практику відносно порушення прав осіб з інвалідністю;
забезпечити доступ до інформації про допоміжні технології для осіб з інвалідністю;
консультації і участь осіб з інвалідністю в розробці і здійсненні законодавства і політики, а також в процесах ухвалення рішень, що зачіпають їх інтереси.
На сьогоднішній день, широкий спектр проблем осіб з інвалідністю в Україні свідчить про необхідність посиленої і комплексної уваги до них з боку держави й суспільства. Сучасне життя формує відповідні вимоги до правового та соціального захисту цієї категорії населення. Особливої актуальності проблеми захисту прав осіб з інвалідністю набувають у зв'язку з постійним зростанням їхньої чисельності в державі.
Різні причини та ситуації приводять до будівлі суду людей. Але при цьому всі вони однаково потрапляють у діючий механізм судової системи, інколи їм не зовсім зрозумілий, однак такий, що потербує чітко визначеного порядку, дотримання процедур та певного рівня обізнаності.
Особливо непростою видається така процедура для осіб з інвалідністю. Адже крім усіх поточних питань часто додаються й інші, пов’язні як з фізичним доступом до суду так і з іншими обмеженнями, які в кожному окремому випадку можуть бути специфічними.
Незважаючи на діючі законодавчі норми, суспільство лише останніми роками усвідомлює необхідність створення доступних для осіб з інвалідністю умов, щоб ці люди мали гідну можливість бути безпосередньо учасниками судового процесу та мали можливість самостійно захищати свої права та інтереси.
Приймаючи до уваги вітчизняну та зарубіжну практики проектування, будівництва та експлуатації житлових та громадських будинків і споруд за ступенем значущості критерії організації без бар’єрного архітектурного середовища повинні мати такий порядок пріоритетів як: доступність, безпека, інформативність та зручність.
Так, критерій доступності повинен містити вимоги:
- до можливості безперешкодного і зручного руху мало мобільних відвідувачів земельною ділянкою або закладом обслуговування;
- до входів до будинків;
- до дверних і відкритих проміжків;
- до безперешкодного руху комунікаційними шляхами, приміщеннями і просторами як у будинку, так і на земельній ділянці;
- до можливості своєчасно скористатися місцями відпочинку, очікування і обслуговування;
- щодо проходів до різного обладнання і меблів;
- до ширини внутрішніх сходів.
Під безпекою слід розуміти можливість безперешкодного пересування у будівлях, відвідування об’єктів обслуговування без ризику бути травмованим будь-яким чином або заподіяти шкоду своєму майну, будинку, споруді чи обладнанню. Це стосується розміщення вхідних площадок, сходів і підйомних пристроїв та їх захист від атмосферних опадів; шляхів руху мало мобільних відвідувачів усередині будинку, а також матеріалів для огороджень, дверей та інше.
До вимог критерію інформативності відносяться такі вимоги:
- своєчасне розпізнавання орієнтирів у архітектурному середовищі будинків;
- точну ідентифікацію свого місця знаходження і місць, які є метою відвідування;
- використання засобів інформування, які відповідають особливостям різноманітних груп споживачів;
- можливість ефективної орієнтації відвідувачів як у світлий, так і в темний час доби;
- скорочення часу і зусиль на отримання необхідної інформації;
- можливість мати безперервну інформативну підтримку на усьому шляху пересування будівлею.
Критерій зручності повинен відповідати таким основним вимогам:
- створення умов для мінімальних витрат часу і зусиль на задоволення потреб відвідувача;
- забезпечення своєчасної можливості відпочинку, очікування і додаткового обслуговування;
- забезпечення умов для компенсації зусиль, які були витрачені під час руху і отримання послуг;
- збільшення асортименту послуг з урахуванням стану здоров’я відвідувачів за рахунок створення додаткових умов, які допомагають відвідувачеві в отриманні необхідного обслуговування.
Чи відповідає Рахівський районний суд Закарпатської області даним критеріям? Аналізуючи вищевказане можна дійти висновку, що приміщення Рахівського районного суду Закарпатської області та прилегла територія частково відповідають зазначеним критеріям.
Суд має досить зручне місце розташування, оскільки знаходиться майже в центрі міста Рахова, по вул. Карпатська, 15, неподалік від автобусної та залізно-дорожньої автостанцій, тобто наявна зручність транспортного доступу.
Будівля суду одноповерхова, що значно полегшує особам з інвалідністю захистити свої порушені права, вхід без сходин, що не потребує встановлення пандусів, оскільки сходи часто можуть стати для осіб з інвалідністю (особливо тих, хто пересувається у візку) додатковими перепонами до судових установ. Приміщення суду має доступний головний вхід, оскільки ширина проходу вхідних дверей (в просторі) більше як 850 мм, однак прохід між тамбуром і головним коридором, а також рамка стаціонарного металодетектора для пропуску осіб з інвалідністю, які пересуваються на візку не придатні, так як їхня ширина становить 71 см.
Таку ж ширину мають двері альтернативного входу (евакуаційний вихід).
Таким чином, особі, яка пересувається на візку не обійтися без сторонньої допомоги при зверненні до суду з тих чи інших питань. Інші дверні отвори всередині приміщення для проходження інвалідного візка достатньої ширини – 92 см, однак є декілька дверей шириною менше 90 см.
Коридори досить просторі та широкі, добре освітлені. Наявні місця для очікування.
В центральному коридорі обладнано місце для відвідувачів суду, де вони можуть написати заяви, клопотання та іншого роду документи.
Санвузол у суді наявний та розташований у доступному місці, однак не обладнаний під потреби більшості осіб з інвалідністю та осіб, які відносяться до МГН.
Місця паркування автомобілів наявні із сторони альтернативного входу на прилеглій території до приміщення суду. Однак, не оснащені жодними знаками-піктограмами (зокрема «Стоянка для осіб з інвалідністю») оскільки офіційно не визнані зоною паркування. Місця вистачає максимально на два автомобілі.
Для часткового покращення архітектурної доступності слід здійснити низку таких кроків: облаштування місць для паркування автомобілів для осіб з інвалідністю поблизу входу в приміщення суду, позначених відповідними знаками; встановлення кнопки виклику персоналу (охорони, відповідальної особи), що дало б можливість забезпечити зручний доступ в першу очерідь до канцелярії суду; встановлення звукового орієнтиру, який здійснюватиме подачу звукового сигналу – для забезпечення безперешкодного доступу осіб із вадами зору до приміщення суду та орієнтування їх у просторі на центральному вході у приміщення суду; покращення освітлення прилеглої території суду та приміщень суду; облаштування санітарної кімнати для зручності осіб з інвалідністю; створення технічних умов та надання окремої кімнати для ознайомлення з судовою справою осіб з інвалідністю, які беруть участь в судових засіданнях або представників, які мають інвалідність тощо.
Доступ до інформації має важливий характер, оскільки від даного показника залежить на скільки особа буде ознайомлена з інформацією про роботу суду, графіком розгляду судових справ, зразками документації тощо.
На стінах в коридорі суду розміщені інформаційні стенди з різного роду інформацією, доступ до яких вільний, однак через великий обсяг даної інформації використовується маленький шрифт, що може створити перешкоди для ознайомлення для осіб з інвалідністю (тих хто пересувається на візках та осіб з вадами зору).
Під час спілкування з відвідувачами суду, зокрема з особами з інвалідністю працівниками апарату суду проявляється ввічливість, толерантність, вихованість та тактовність.
Після впровадження ДСА України сучасних технологій з автоматизації судових процесів та модернізації технічної бази судової системи в цілому в Рахівському районному суді введено в експлуатацію стаціонарні системи відеоконференц зв’язку для проведення судових засідань (процесуальних дій) у режимі відео конференції, які розміщені в залах судових засідань №1 та №2. Зали судових засідань просторі, зручні та досить великі.
З метою належного функціонування систем відеоконференц зв’язку суд забезпечений каналами інтернет-зв’язку. В суді запроваджено систему «Електронний суд», яка на даний час функціонує належним чином та поновлюється. Діє порядок надсилання судами учасникам судового процесу та кримінального провадження текстів судових повісток у вигляді SMS-повідомлень. Також є можливість отримувати в електронній формі із сайту суду інформацію про розгляд справ, судові процедури, новини суду, який постійно поновлюється та проводиться розміщення актуальної інформації про роботу суду. Для покращення інформаційної доступності слід зробити наступні кроки : проводити дублювання судової інформації рельєфно-крапковим шрифтом (шрифтом Брайля) на відповідній табличці; розміщення в добре освітлених місцях друкованої інформації зі збільшеним шрифтом, тощо.
Проблемні питання зі створення в приміщеннях судів зручних умов для осіб з інвалідністю залишаються в більшості приміщень судів невирішеними, зокрема і в Рахівському районному суді Закарпатської області, оскільки це неможливо зробити без проведення робіт з реконструкції, капітального ремонту або нового будівництва.
Відзначаючи велику соціальну значимість створення в суспільстві умов щодо забезпечення безперешкодного доступу до правосуддя для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, що є одним з основних елементів визнання рівності прав на їхнє повноцінне життя у суспільстві, керівництво Територіального управління Держдавної судової адміністрації в Закарпатській області та Рахівського районного суду Закарпатської області намагається поступово створювати передумови для зручності перебування людей з особливими потребами, а також реалізувати ряд заходів, спрямованих на поліпшення доступу до правосуддя людей з обмеженими можливостями однак, при цьому, одним із головних чинників щодо успішного вирішення питання приміщень судів, які відповідатимуть визначеним нормам, залишається належний рівень фінансового забезпечення державою потреб судової влади, у тому числі виділення капітальних видатків для проведення робіт з будівництва, реконструкції та капітального ремонту.
Заступник керівника апарату суду Л.Б.Ступчук